Paholaisen Tarkoitus




"Lapsukaiseni, te olette Jumalasta ja olette heidät voittaneet; sillä se, joka teissä on, hän on suurempi kuin se, joka maailmassa on." 1. Johannes 4:4

Ihmiset luulevat, että Jumala ja Saatana ovat toistensa vastakohtia ja lähes yhtä voimakkaita. Raamattu tekee selväksi, että näin ei ole. Vaikka paholainen on hyvin voimakas, hän ei ole läheskään samalla tasolla Jumalan kanssa. Hän on Jumalan luomus, joka jatkaa olemassaoloaan vain, koska Jumala sen sallii. Saatana on päivänselvästi paha, mutta hänen läsnäolonsa täyttää tarkoituksen.

Koska Saatana on luotu olento, hän toteuttaa viime kädessä Jumalan tahtoa. Osa syy paholaisen olemassaoloon on se, että Jumala haluaa, että meillä on vapaa tahto. Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon tehdä omat valintansa Eedenin puutarhasta alkaen. Jumala ei luonut ihmistä robotiksi, minkä vuoksi kalvinismi onkin aikamoinen vitsi. Jokainen, jolla on maalaisjärkeä, tietää, että me kaikki teemme elämässä omat valintamme. Paholainenkin teki valintansa, kun hän kapinoi Jumalaa vastaan:

"Ja olit vakaa sinun teissäs, siitä päivästä kuin sinä luotu olit, siihenasti kuin sinun pahuutes löydettiin." Hesekiel 28:15

Toinen paholaisen tarkoitus on joko rankaista tai vahvistaa meitä. Raamatussa on monia kohtia, joissa ihmisiä rangaistaan tai koetelleen paholaisen kautta. Jumala on kuitenkin se, jota meidän täytyy pelätä, koska opimme Jobin kirjasta, että paholainen voi tehdä vain sen, mitä Herra sallii:

"Herra sanoi saatanalle: katso, kaikki hänen tavaransa olkoon sinun kädessäs, ainoastaan älä häneen kättäs satuta. Silloin läksi saatana Herran tyköä." Job 1:12

"Annetaan saatanan haltuun lihan kadotukseksi, että henki autuaaksi tulis Herran Jesuksen päivänä." 1. Korinttilaisille 5:5

Yllä olevassa jakeessa kirkko rukoili, että tälle tyypille tapahtuisi fyysisesti pahoja asioita, jotta se ravistelisi hänet selvittämään asiat Jumalan kanssa. Jumala sallii usein paholaisen rusikoida meitä omaksi parhaamme:

"Ja ettei ilmoitusten ylönpalttisuus minua ylen paljon korottaisi, on pistin annettu minun lihaani, nimittäin saatanan enkeli, rusikoitsemaan minua, etten minä itsiäni ylen paljon korottaisi. Sentähden olen minä kolmasti Herraa rukoillut, että hän läksis minusta. Ja hän sanoi minulle: tyydy minun armooni; sillä minun voimani on heikoissa väkevä. Sentähden minä mielelläni kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima minussa asuis. Sentähden iloitsen minä heikkoudessa, ylönkatseissa, hädissä, vainoissa ja ahdistuksissa Kristuksen tähden; sillä koska minä heikko olen, niin minä väkeväkin olen." 2. Korinttilaisille 12:7-10

Paavalin ”pistin lihassa” oli luultavasti jonkinlainen fyysinen sairaus, joka auttoi pitämään hänet nöyränä ja täten vahvana hengellisesti. Saatanalla on oma synkkä agendansa, mutta Jumala saa jopa paholaisen hyökkäykset kääntymään parhaaksemme.

Jumala ei pysty valehtelemaan, mutta hän sallii paholaisen harhaanjohtaa ihmisiä kirouksena tai rangaistuksena. Saatana on kaikkien väärien uskontojen takana eikä halua sinun pelastuvan. Väärä uskonto voi vaikuttaa hyvin positiiviselta, koska paholainen on hyvä siinä, mitä hän tekee. Paholainen saattaa esimerkiksi houkutella sinua kauniilla, koristellulla katedraalilla, joka on täynnä hengelliseltä kuulostavia chantteja ja kaunista musiikkia. Se tunne, joka sinulla on siinä ilmapiirissä, ei ole Jumalan läsnäolo, vaan Saatanan. Jumala haluaa ihmisten etsivän totuutta ja uskovan häneen pelastuaksensa, sen sijaan, että he lankeaisivat johonkin paholaisen vääristä uskonnoista pinnallisuuden tai laiskuuden vuoksi.

Mitä tulee meihin, jotka olemme pelastettuja, Jumala haluaa meidän käyttävän vapaata tahtoamme välttääksemme syntiä kristillisessä elämässä. Paholainen on vihollisemme. Hän on vastustajamme. Jumala ei eliminoi paholaista tai käske meitä elämään eristäytynyttä elämää, koska hän haluaa meidän vastustavan paholaista. Raamattu sanoo, että ”eipä meiltä ole salattu, mitä hänen mielessänsä on,” joten meidän odotetaan oppivan pyhistä kirjoituksista, kuinka paholainen toimii.

Tässä on saarna, jossa käsittelen tätä aihetta yksityiskohtaisemmin:





Tämä kirjoitus on käännös Pastori Andersonin "The Purpose of the Devil" artikkelista: https://sanderson1611.blogspot.com/2016/11/the-purpose-of-devil.html

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ykseys-harhaoppi tasoittaa tietä Antikristukselle

Mitä Apostolien teot 2:38 opettaa pelastuksesta?

Jeesus Vietti 3 Päivää ja 3 Yötä Helvetissä