Jeesus Vietti 3 Päivää ja 3 Yötä Helvetissä


Raamattu opettaa, että Jeesus vietti kolme päivää ja kolme yötä Helvetissä fyysisen ristikuolemansa ja ylösnousemuksensa välillä, mutta jostain syystä tämä doktriini on tullut epäsuosituksi. Jotkut ovat yrittäneet käyttää tätä oppia minua vastaan järkytysarvon vuoksi, koska useimmat ihmiset eivät ole koskaan edes kuulleet siitä. En välitä, vaikka koko maailma lakkaa uskomasta, että Jeesuksen sielu meni Helvettiin, jatkan siitä saarnaamista, koska se on niin selvästi Raamatussa. Daavid profetoi siitä Psalmissa 16, ja se kohta tulkitaan Uudessa Testamentissa Apostolien tekojen luvussa 2:


"Sillä et sinä hyljää sieluani helvetissä, etkä salli sinun pyhäs näkevän turmelusta." Psalmi 16:10 - Biblia 1776


"Näki hän ennen ja puhui Kristuksen ylösnousemisesta, ettei hänen sieluansa annettu ylön helvetissä, eikä hänen lihansa nähnyt turmelusta." Apostolien teot 2:31 - Biblia 1776


Myös Joona ennusti kolmesta päivästä ja kolmesta yöstä, jotka Kristus tulisi viettämään Helvetissä:


"Ja sanoi: minä huusin Herraa minun ahdistuksessani, ja hän vastasi minua; minä paruin helvetin vatsasta, ja sinä kuulit minun ääneni." Joona 2:3 [2] - Biblia 1776


"Vedet piirsivät minua ympäri sieluuni asti; syvyydet piirittivät minun; kaislisto peitti minun pääni. Minä vajosin vuorten perustukseen asti; maa salpasi minun teljillänsä ijankaikkisesti; mutta sinä otit minun elämäni ulos kadotuksesta, Herra minun Jumalani." Joona 2:6-7 [5-6] - Biblia 1776


Huomaa, kuinka jotkut yllä olevista kohdista viittaavat Joonan todelliseen kokemukseen valaan vatsassa, kun taas toiset lausunnot ovat selvästi symbolisia. Mikäli jonkun mielestä on epäselvää, profetoiko Joona Jeesuksen kokemuksesta Helvetissä vai ei, näiden kahden tapahtuman välinen yhteys vahvistetaan Matteus 12:40:ssä:


"Sillä niinkuin Jona oli valaskalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin pitää myös Ihmisen Pojan maan sydämessä kolme päivää ja kolme yötä oleman." - Biblia 1776


Oxford-sanakirjasivusto listaa toisen määritelmän sanalle sydän seuraavasti: "jonkin keskimmäinen tai sisin osa".


Käytän usein artisokansydäntä esimerkkinä tästä sydämen määritelmästä. Lisäksi kun puhumme ihmisen sydämestä vertauskuvallisesti, viittaamme hänen olemuksensa ytimeen. Kun Raamattu puhuu Jeesuksen maan sydämessä olosto, se viittaa Helvettiin. Hauta, joka on ehkä muutaman metrin maanpinnan alapuolella, ei ole lähelläkään maan sydäntä tai keskipistettä.


Yleisenä vastalauseena ihmiset tuovat esiin sen, mitä Jeesus sanoi varkaalle ristillä. Kyllä, hän kertoi varkaalle tulevansa olemaan hänen kanssaan Paratiisissa tuona päivänä, koska Jumala on omnipresentti. Tämä tarkoittaa sitä, että hän voi olla useammassa kuin yhdessä paikassa samaan aikaan.


"Jos taivaaseen nousisin, sinä olet siellä; jos helvettiin vuoteeni tekisin, niin katso, olet siellä." Psalmi 139.8


Jotkut yrittävät palata kreikan kieleen ja väittää, että helvetti ei tarkoita Helvettiä. He väittävät, että helvetti Apostolien tekojen 2. luvun jakeessa 31 viittaa paratiisiin tai siihen, mitä jotkut virheellisesti kutsuvat "Abrahamin helmaksi". (Paratiisi on Raamatussa itse asiassa synonyymi Taivaalle.)


Apostolien tekojen 2. luvussa ja Psalmissa 16 ei olisi järkeä, jos Jeesus olisi nauttinut olostaan, koska hän ei selvästikään halunnut tulla jätetyksi siihen paikkaan. Helvetti tarkoittaa Helvettiä ja aika, jonka Jeesus vietti siellä, oli osa uhrausta.


Älkää nyt ymmärtäkö minua väärin tässä asiassa. En väitä, että ihmisen pitäisi uskoa, että Jeesus meni Helvettiin pelastuakseen. Evankeliumi on kuolema, hautaaminen ja ylösnousemus. (Syy siihen, miksi Jehovan todistajat eivät ole pelastuneita, on se, että he eivät usko ruumiilliseen ylösnousemukseen.)


"Sillä, jos sinä suullas tunnustat Herran Jesuksen ja uskot sydämessäs, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä tulet autuaaksi;" Roomalaisille 10:9 - Biblia 1776


Ja ikään kuin Psalmi 16, Apostolien teot 2, Matteus 12:40 ja Joona 2 eivät riittäisi, tähän oppiin viitataan kirjaimellisesti sadoissa jakeissa! Muistatko kaikki ne Vanhan Testamentin polttouhrit? Kaikki eläinuhrit osoittivat Jeesukseen Kristukseen. Miksi noihin vertauskuvallisiin uhreihin sisältyi tuli ja poltto, jos ei myös Jeesuksen Kristuksen tarvinnut mennä tulen läpi?


Vaikka tämän opin ymmärtäminen ei ole pelastuskysymys, meidän ei pitäsi jättää huomiotta Jeesuksen kuoleman hengellistä komponenttia. Kun ymmärrämme enemmän siitä, mitä Herramme kävi läpi, arvostamme enemmän sitä, mitä hän teki meidän hyväksemme. Tiedämme, että synnin hinta on sekä fyysinen että hengellinen kuolema, ja olemme kiitollisia pelastussuunnitelman jokaisesta aspektista.


Tässä on saarna, jossa käsittelen tätä aihetta yksityiskohtaisemmin.


Kirjoitus on käännös pastori Andersonin "Jesus Spent 3 Days and 3 Nights in Hell" artikkelista: https://sanderson1611.blogspot.com/2016/11/jesus-spent-3-days-and-3-nights-in-hell.html

Raamatunjakeet ovat lähtökohtaisesti STLK:n vuoden 2017 käännöksestä, ellei toisin ilmoiteta.




Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mitä Apostolien teot 2:38 opettaa pelastuksesta?

Kristittyjen Välisten Oikeuskiistojen Käsittely