Herran Päivä




"Herran Päivä" on tärkeä ilmaisu Raamatussa, viitaten tulevaan päivään, jolloin Jumala tulee aloittamaan vihansa kaatamisen tämän maailman päälle. Olivatpa sitten Vanhassa tai Uudessa Testamentissa, Herran Päivää käsittelevät pyhät kirjoitukset ovat hyvin johdonmukaisia, ja vertailussa maalaavat erittäin selkeän kuvan tästä Jumalan vihan tulevasta päivästä.


Jes. 13:6 Valittakaa, sillä Herran päivä on lähellä, se tulee hävityksenä Kaikkivaltiaalta.

Jes. 13:7 Sen tähden kaikki kädet herpoavat, ja kaikki ihmissydämet raukeavat.

Jes. 13:8 He pelästyvät, kivut ja tuskat valtaavat heidät, he vääntelehtivät kuin synnyttäjä, tuijottavat toisiinsa kauhistuneina ja kasvot tulta leiskuen.

Jes. 13:9 Katso, Herran päivä tulee, tulee armottomana, tulee kiivaus ja vihan hehku, tekemään autioksi maan ja hävittämään siitä syntiset.

Jes. 13:10 Sillä taivaan tähdet ja Orionin tähdet eivät loista valollaan, aurinko on pimeä noustessaan, kuu ei kajasta kirkkaana.

Jes. 13:11 Kostan maanpiirille sen pahuuden ja jumalattomille heidän pahat tekonsa. Lopetan julkeitten kopeuden ja painan maahan väkivaltaisten ylpeyden.

Jes. 13:12 Teen kuolevaiset harvinaisemmiksi kuin puhdas kulta, ihmiset harvinaisemmiksi kuin Oofirin kulta.

Jes. 13:13 Sen tähden järisytän taivaat, ja maa järkkyy paikaltaan Herran Sebaotin kiivaudesta, hänen vihansa hehkun päivänä.


Tässä muutomia tästä kappaleesta löytyviä elementtejä, jotka tullaan näkemään Herran Päivää käsittelevissä pyhissä kirjoituksissa, toistuvan uudestaan ja uudestaan:


1. Jumalan viha
2. Tuho pahojen päälle
3. Aurinko, Kuu, ja tähdet pimentyvät
4. Taivas ja maa tärisevät
5. Verrattaan synnytystuskissa olevaan naiseen


Joel. 1:15 Voi sitä päivää! Sillä lähellä on Herran päivä, ja se tulee kuin hävitys Kaikkivaltiaalta.


Joel. 2:9 He ryntäävät kaupunkiin, juoksevat muurille, nousevat taloihin ja tulevat ikkunoista sisään kuin varas.

Joel. 2:10 Niiden edessä maa vapisee ja taivaat järkkyvät, aurinko ja kuu käyvät mustiksi, ja tähdet pidättävät valonsa.

Joel. 2:11 Herra antaa äänensä jyristä sotajoukkonsa edellä, sillä hyvin monilukuinen on hänen väkensä, sillä voimakas on hänen sanansa täyttäjä, sillä suuri on Herran päivä ja hyvin pelottava. Kuka voi sen kestää?


Joel. 3:3 Annan näkyä merkkejä taivaalla ja maassa: verta, tulta ja savupatsaita.

Joel. 3:4 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennen kuin Herran päivä tulee, se suuri ja pelottava.

[Joel 2:30-31 KJV]


Näistä pyhistä kirjoituksista Joelin kirjasta, me löydämme monia samoista elementeistä:


1. Jumalan viha
2. Tuho pahojen päälle
3. Aurinko, Kuu, ja tähdet pimentyvät
4. Taivas ja maa tärisevät
5. Verrataan varkaaseen
6. Pilvet ja pimeys
7. Tuli


Aam. 5:18 Voi teitä, jotka toivotte Herran päivää. Miksi se olisi teille Herran päivä? Pimeä se on eikä valoisa.

Aam. 5:19 Teidän käy kuin miehen, joka pakeni leijonaa, mutta tuli karhu vastaan, tai miehen, joka kotiin tultuaan nojasi kädellään seinään ja häntä pisti käärme.

Aam. 5:20 Eikö Herran päivä ole pimeä eikä valoisa, eikö se ole synkkä eikä kirkas?


Aamoksen kuvauksessa näemme jälleen:



1. Tuhon pahojen päälle
2. Totaalisen pimeyden


Sef. 1:14 Lähellä on Herran suuri päivä. Se on lähellä ja tulee hyvin nopeasti. Kuule, Herran päivä! Silloin sankari huutaa katkerasti.

Sef. 1:15 Vihan päivä on se päivä, tuskan ja ahdistuksen päivä, tuhon ja hävityksen päivä, pimeyden ja synkeyden päivä, pilven ja mustien pilvien päivä,

Sef. 1:16 sotatorven ja sotahuudon päivä luoksepääsemättömiä kaupunkeja ja korkeita muurinkulmia vastaan.

Sef. 1:17 Minä saatan ihmiset ahdistukseen, niin että he kulkevat kuin sokeat, sillä he ovat tehneet syntiä Herraa vastaan. Heidän verensä vuodatetaan kuin tomu, ja heidän elinnesteensä kuin uloste.

Sef. 1:18 Heidän hopeansa ja kultansa eivät voi pelastaa heitä Herran vihan päivänä. Hänen kiivautensa tulessa kuluu koko maa. Sillä lopun, äkkilopun, hän tekee kaikista maan asukkaista.


Sefanjan kuvauksessa näemme jälleen:


1. Jumalan vihan
2. Tuhon pahojen päälle
3. Pilvet ja pimeyden
4. Väkevien miesten haikiasti itkevän
5. Pasuunan
6. Tulen 


Kun pääsemme Uuteen Testamenttiin, Jumala tekee edelleen saman tyyppisiä viittauksia Herran Päivään:


Ap. t. 2:19 Annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta, tulta ja savupatsaita.

Ap. t. 2:20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennen kuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.

Ap. t. 2:21 Tapahtuu, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'


Apostolien tekojen 2. luvussa Joelin kirjaa siteerataan, ja taas näemme:


1. Tuhon pelastumattomien päälle
2. Aurinko ja Kuu pimentyvät
3. Pilvet ja pimeyden
4. Tulen


1. Tes. 5:I Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei ole tarpeen kirjoittaa teille, veljet,

1. Tes. 5:2 sillä hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee kuin varas yöllä.

1. Tes. 5:3 Kun he sanovat: "Nyt on rauha ja turvallista", silloin heille tulee yhtäkkiä turmio kuin poltot raskaana olevalle vaimolle, eivätkä he pääse pakoon.

1. Tes. 5:4 Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä veisi teidät kuin varas.

1. Tes. 5:5 Te kaikki olette nimittäin valkeuden lapsia ja päivän lapsia. Emme ole yön emmekä pimeyden lapsia.

1. Tes. 5:6 Älkäämme siis nukkuko kuten muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.

1. Tes. 5:7 Sillä ne, jotka nukkuvat, yöllä nukkuvat, ja jotka juopuvat, ovat yöllä juovuksissa.

1. Tes. 5:8 Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiita, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypäränämme pelastuksen toivo.

1. Tes 5:9 Sillä Jumala ei ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan omaksemme pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,


Jälleen kerran, samat elementit liittyvät Herran Päivään:


1. Jumalan viha
2. Tuho pelastumattomien päälle
3. Pimeys
4. Verrataan synnytystuskissa olevaan naiseen
5. Verrataan varkaaseen


2. Pie. 3:10 Mutta Herran päivä on tuleva kuin varas, ja silloin taivaat katoavat ryskyen, tähdet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.


1. Verrataan varkaaseen
2. Taivaat menevät pois suurella pauhinalla
3. Tuli


Nyt kun me olemme nähneet kaikki kolme selvää viittausta sanontaan "Herran Päivä" Uudessa Testamentissa, meidän tulee laittaa 1. Tessalonikalaiskirjeen 5. luku sen oikeaan kontekstiin. 1. Tessalonikalaiskirjeen 5. luku alkaa konjuktiolla "mutta" ja on luvussa 4. alkaneen ajattelun jatkoa.


1. Tes. 4:13 Mutta en tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niin kuin muut, joilla ei ole toivoa.

1. Tes. 4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumalakin Jeesuksen kautta tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.

1. Tes. 4:15 Sillä sen sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

1. Tes. 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan torven kuuluessa. Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin,

1. Tes. 4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan ilmaan, ja niin saamme aina olla Herran kanssa.

1. Tes. 4:18 Näin lohduttakaa toisianne näillä sanoilla.


Tämä, totta kai, on selkein ja tunnetuin ylöstempausta koskeva Raamatun kohta. Kuitenkin, monet lopettavat lukemisen siinä 5. lukuun jatkamisen ja tarinan loppuun pääsemisen sijaan.


1. Tes. 5:I Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei ole tarpeen kirjoittaa teille, veljet,

1. Tes. 5:2 sillä hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee kuin varas yöllä.


Mihin hän viittaa, kun hän sanoo "ajoista ja hetkistä"? Hän viittaa aikoihin ja hetkiin, joista hän juuri kertoi meille luvussa 4 - ylöstempaukseen. Kirkolla Tessalonikassa ei ollut tarvetta, että Paavali kirjoittaa heille ylöstempauksen ajoista ja hetkistä, koska he tiesivät jo, että Herran Päivä on tulossa niin kuin varas yöllä. Täten Herran Päivän ajankohta on sama kuin ylöstempauksen ajankohta.


1. Tes. 5:3 Kun he sanovat: "Nyt on rauha ja turvallista", silloin heille tulee yhtäkkiä turmio kuin poltot raskaana olevalle vaimolle, eivätkä he pääse pakoon.

1. Tes. 5:4 Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä veisi teidät kuin varas.

1. Tes. 5:5 Te kaikki olette nimittäin valkeuden lapsia ja päivän lapsia. Emme ole yön emmekä pimeyden lapsia.

1. Tes. 5:6 Älkäämme siis nukkuko kuten muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.

1. Tes. 5:7 Sillä ne, jotka nukkuvat, yöllä nukkuvat, ja jotka juopuvat, ovat yöllä juovuksissa.

1. Tes. 5:8 Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiita, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypäränämme pelastuksen toivo.

1. Tes 5:9 Sillä Jumala ei ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan omaksemme pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,


1. Tessalonikalaisille 5:9 viittaa takaisin 1. Tessalonkalaiskirjeen luvussa 4. käsiteltyyn ylöstempaukseen ja auttaa sitomaan koko kappaleen yhteen. Uskovaiset tullaan tempaamaan ylös ylöstempauksessa samana päivänä, kun Jumala kaataa vihansa maan päälle. Jumalan viha tullaan kaatamaan maan päälle välittömästi sen jälkeen, kun ylöstempaus tapahtuu. Tämä on täsmälleen mitä Jeesus opetti Luukkaan 17. luvussa.


Luuk. 17:26 Samoin kuin kävi Nooan päivinä, käy myös Ihmisen Pojan päivinä:

Luuk. 17:27 he söivät, joivat, naivat ja menivät miehelle, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, ja vedenpaisumus tuli ja hukutti heidät kaikki.

Luuk. 17:28 Samoin kuin tapahtui Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat,

Luuk. 17:29 mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja rikkiä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki.

Luuk. 17:30 Samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

Luuk. 17:31 Sinä päivänä älköön se, joka on katolla ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan. Älköön myöskään se, joka on pellolla, palatko takaisin.

Luuk. 17:32 Muistakaa Lootin vaimoa!

Luuk. 17:33 Joka tahtoo pelastaa elämänsä, menettää sen, mutta joka sen menettää, säilyttää sen. - TKSI

Luuk. 17:34 Sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella: toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.

Luuk. 17:35 Kaksi naista jauhaa yhdessä; toinen korjataan talteen, mutta toinen jätetään."

Luuk. 17:36 Kaksi on pellolla, toinen otetaan, toinen jätetään.

Luuk. 17:37 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Missä, Herra?" Hän sanoi heille: "Missä on ruumis, sinne myös korppikotkat kokoontuvat."


Tässä Jeesus vertaa päivää jona Ihmisen poika ilmestyy vedenpaisumuksen päiviin. Aivan kuten sade alkoi samana päivänä, kun Nooa astui sisään arkkiin, Jumalan tuomio tulee samana päivänä, kun meidät otetaan pois tästä maailmasta ylöstempauksen kautta. Samalla tavoin, aivan kuten tulta satoi Sodomaan samana päivänä kun Lot otettiin ulos kahden enkelin toimesta, Jumalan tulinen tuomio kaadetaan samana päivänä, kun meidät otetaan pois tästä maailmasta ylöstempauksella. Tuo päivä tunnetaan "Herran Päivänä." Luukas 17. on 100% johdonmukainen 1. Tessalonikalaiskirjeen 4. ja 5. luvun kanssa.

Nyt katsotaan toista klassista "Herran Päivä" kappaletta Uudesta Testamentista.


Ilm. 6:12 JNäin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin. Tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi kuin karvainen säkkipuku, ja kuu tuli kuin vereksi,

Ilm. 6:13 ja taivaan tähdet putosivat maahan, niin kuin viikunapuu varistaa raakileensa, kun suuri tuuli sitä ravistelee,

Ilm. 6:14 ja taivas väistyi pois kuin kirjakäärö, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltaan.

Ilm. 6:15 Maan kuninkaat, ylimykset, rikkaat, sotapäälliköt, mahtimiehet, ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin

Ilm. 6:16 ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltaan, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!

Ilm. 6:17 Sillä hänen vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"


Tässä me näemmä toisen selvän viittauksen Herran päivään, ja siinä ovat kaikki keskeiset elementit.

1. Jumalan viha
2. Tuho pelastumattomien päälle
3. Aurinko, Kuu, ja tähdet pimentyvät
4. Taivas rullattiin takaisin
5. Maanjäristys

On tärkeä huomata, että Kuningas Jaakon Raamatussa tässä todetaan, että hänen vihansa päivä "is come." Modernit raamatunkäännökset ovat muuttanet tämän sanomaan "has come" ja ovat siten hieman muuttaneet merkitystä. Lauseke "is come" antaa selkeästi meidän tietää, että Jumalan vihan päivä ei ollut tullut aikaisemmin, mutta oli juuri saapunut tällä hetkellä. Herran Päivä ilmenee taas auringon, kuun, ja tähtien pimentymisellä, aivan kuten uudestaan ja uudestaan kauttaaltaan koko Vanhan ja Uuden Testamentin. Näin ollen on kenenkään kiistämätöntä, että suuri Herran vihan päivä ilmaantuu välittömästi kuudennen sinetin avaamisen jälkeen ilmestyskirjan 6. luvussa ja ei aikaisemmin.

Seuraavaksi me näemme seuraavien lausuntojen avaavan luvun 7:


Ilm. 7:I Sen jälkeen näin neljän enkelin seisovan maan neljällä kulmalla ja pitelevän kiinni maan neljää tuulta, ettei tuuli puhaltaisi maan päälle, meren päälle eikä yhteenkään puuhun.

Ilm. 7:2 Näin erään muun enkelin kohoavan auringonnoususta, ja hänellä oli elävän Jumalan sinetti, ja hän huusi suurella äänellä niille neljälle enkelille, joille oli annettu maan ja meren vahingoittaminen,

Ilm. 7:3 ja sanoi: "Älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myöskään puita, ennen kuin olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijoiden otsaan."


On selvää näistä jakeista, että tähän mennässä, Jumala ei ole alkanut vahingoittaa maata, puita, tai merta. Jumalan viha on tulossa kaadettavaksi, rakeiden ja tuleen sekoittuneen veren muodossa, joka tulee polttamaan kolmanneksen puista ja kaiken vihreän ruohon. Kuitenkin, ylöstempauksen on tapahduttava aiemmin, ennen kuin hän aloittaa kaatamaan vihaansa ja syöksee tulta maanpäälle. Välittömästi tämän julistuksen jälkeen, ja ennen kuin Jumala alkaa kaataa vihaansa Ilmestyskirjan luvussa 8., lukematon suuri joukko ilmestyy taivaaseen:


Ilm. 7:9 Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa - KR 1992


Ilm. 7:13 Yksi vanhimmista kysyi minulta: »Keitä nämä valkoisiin vaatteisiin puetut ovat, ja mistä he ovat tulleet?» - UT 2020

Ilm. 7:14 Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet. - Biblia 1776

Ilm. 7:15 Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä. - Biblia 1776

Ilm. 7:16 Heidän ei tule enää nälkä eikä enää jano, eikä aurinko satu heihin, eikä mikään helle,

Ilm. 7:17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistään."


Nyt kun kaikki uskovaiset on poistettu, hän voi alkaa kaatamaan vihaansa samana päivänä.


Ilm. 8:I Kun hän avasi seitsemännen sinetin, taivaaseen tuli äänettömyys noin puoleksi tunniksi.

Ilm. 8:2 Ja näin ne seitsemän enkeliä, jotka seisoivat Jumalan edessä, ja heille annettiin seitsemän torvea.

Ilm. 8:3 Tuli eräs muu enkeli ja asettui alttarin ääreen pitäen kultaista suitsutusastiaa, ja hänelle annettiin paljon suitsukkeita pantavaksi kaikkien pyhien rukouksiin kultaiselle alttarille, joka oli valtaistuimen edessä.

Ilm. 8:4 Suitsukkeiden savu nousi pyhien rukousten kanssa enkelin kädestä Jumalan eteen.

Ilm. 8:5 Sitten enkeli otti suitsutusastian ja täytti sen alttarin tulella ja heitti maan päälle. Silloin syntyi ukkosenjyrinää, ääniä, salamoita ja maanjäristystä.

Ilm. 8:6 Seitsemän enkeliä, joilla oli seitsemän torvea, valmistautui puhaltamaan torviin.

Ilm. 8:7 Ja ensimäinen enkeli soitti basunalla, ja tuli rakeita ja tulta verellä sekoitettuja, jotka maan päälle heitettiin; ja kolmas osa puista paloi ja kaikki viheriäinen ruoho paloi. - Biblia 1776


Nyt katsotaan selkeintä kappaletta kaikista, Matteuksen 24. lukua, jossa Jeesus selvästi tuo esiin ylöstempauksen aikajanan suhteessa Herran Päivään täydellisessä harmoniassa 1. Tessalonikalaiskirjeen 4. & 5. luvun ja Luukkaan 17. luvun kanssa:


Matt. 24:29 Mutta heti niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoaan, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
Matt. 24:30 Ja silloin näkyy Ihmisen Pojan merkki taivaassa, ja silloin kaikki sukukunnat maassa parkuvat ja saavat nähdä Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvissä suurella voimalla ja kunnialla. - Biblia 1776
Matt. 24:31 
Hän lähettää enkelinsä torven kovasti raikuessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmansuunnalta taivasten ääristä toisiin ääriin.


Tästä me näemme, että Herran Päivä ja ylöstempaus (joka on samana päivänä) tulee välittömästi vaivanajan jälkeen. Täten "vaivanaika" ei ole Jumala kaatamassa vihaansa, koska hänen vihansa suuri päivä ei tule ennen kuin vaivanajan jälkeen!

Jatketaan lukemista Matteuksen 24. luvusta:


Matt. 24:32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa on jo tuore ja lehdet puhkeavat, tiedätte, että kesä on lähellä.

Matt. 24:33 Samoin myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, aivan ovella.

Matt. 24:34 Totisesti sanon teille: tämä sukukunta ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat.

Matt. 24:35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa koskaan.

Matt. 24:36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, vaan Isä yksin.

Matt. 24:37 Sillä niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.

Matt. 24:38 Sillä niin kuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, menivät naimisiin ja antoivat tyttäriään vaimoiksi, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,

Matt. 24:39 eivätkä tienneet, ennen kuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki. Niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.

Matt. 24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla. Toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.

Matt. 24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.

Matt. 24:42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä Herranne tulee.


Monet ihmiset viittaavat faktaan, että "kukaan ihminen ei tiedä päivää eikä tuntia" Kristuksen ylöstempaukseen tulemisesta, johon viitataan jakeissa 36 ja 42. He ovat oikeassa tehdessään niin. Kuitenkin, he sopivasti jättävät huomiotta lausunnon jakeessa 29, jonka mukaan tämä päivä tulee vaivanajan jälkeen, ja opettavat, että Kristus voi tulla "hetkenä minä hyvänsä," siitä huolimatta, että vaivanaika ei ole vielä tullut.

 

Kirjoitus on käännös pastorin Andersonin "the Day of the Lord" artikkelista: https://sanderson1611.blogspot.com/2010/12/day-of-lord.html

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ykseys-harhaoppi tasoittaa tietä Antikristukselle

Mitä Apostolien teot 2:38 opettaa pelastuksesta?

Jeesus Vietti 3 Päivää ja 3 Yötä Helvetissä