Älkäät Napisko


"Kurjalle ovat pahoja kaikki päivät, mutta hyvä mieli on alituiset pidot." Sananlaskut 15:15

Iloisen sydämen omamaaminen on valinta, joka meidän kaikkien on tehtävä. Mitä enemmän me valitamme, sitä useampien koettelemusten läpi meidän on mentävä, ennen kuin opimme läksymme. Me kaikki olemme nähneet hemmoteltuja lapsia, joille on annettu liikaa, ja jotka eivät ole ikinä tyytyväisiä. Se on elämässä laaksojen läpi kulkeminen, mikä opettaa meitä arvostamaan vuorenhuippuja. Meidän pitää olla kiitollisia Jumalan antimista, eikä napista siitä, mitä meillä ei ole.

"Älkää olko vaelluksessanne ahneita. Tyytykää siihen, mitä teillä on, sillä hän on itse sanonut: "En sinua hylkää enkä sinua jätä","  Heprealaisille 13:5

Neljännen Mooseksen kirjan 11. luvun tarina kirjattiin meille opetukseksi olla valittamatta.

"Mutta kansa tuskitteli. Se oli paha Herran korvissa. Sen kuullessaan Herra vihastui, ja Herran tuli syttyi heidän keskelleen. Se kulutti ulommaisen osan leiriä. Silloin kansa huusi Moosesta apuun. Niin Mooses rukoili Herraa, ja tuli alkoi sammua. Paikan nimeksi pantiin Tabeera, koska Herran tuli oli syttynyt siellä heidän keskelleen. Mutta heidän joukossaan olleelle sekakansalle tuli kova ruuan himo. Silloin israelilaisetkin rupesivat jälleen valittamaan, sanoen: "Voi, jospa meillä olisi lihaa syödäksemme! Me muistelemme kaloja, joita söimme Egyptissä ilmaiseksi, kurkkuja, meloneja, ruohosipulia, sipulia ja valkosipulia. Mutta nyt sielumme nääntyy, koska täällä ei ole silmillemme mitään muuta kuin mannaa."" (4. Mooses 11:1-6)

"Älkääkä napisko, niin kuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta." 1. Korinttilaisille 10:10

Joskus me luemme tuon tarinan, ja löydämme itsemme sympatisoimasta Israelin lapsia, koska heidän oli syötävä samaa ruokaa koko ajan, mutta mannan ei ollut tarkoitus olla heidän ruokavalionsa heidän loppuelämäänsä. Moosesta vastaan napisemisen sijaan, he olisivat voineet keskittyä tulevaisuuteensa luvatulla maalla. Meidän on pidettävä mielessämme, että elämämme koettelemukset ovat usein väliaikaisia.

Israelin lapset eivät ainoastaan olleet lyhytnäköisiä, vaan kun he napisivat Moosesta vastaan, oli se todellisuudessa napisemista Jumalaa vastaan. Jumala oli se, joka käski Moosesta johtamaan heidät ulos Egyptistä, ja manna oli Jumalan antamaa.

"Mooses kuuli, kuinka kansa ja jokainen sukukunta vaikeroi, kukin telttansa ovella. Silloin Herra vihastui kovin. Se oli paha myös Mooseksen silmissä." 4. Mooses 11:10

Napiseminen ei ole ainoastaan synti, joka suututtaa Herraa, vaan se vaikuttaa myös toisiin ihmisiin. Aivan kuten Mooses suuttui kun kansa valitti, myös ihmiset sinun ympärilläsi lannistuvat. Kun sinä teet muut epätoivoisiksi, he kohtelevat sinua huonommin ja sinun tilanteesi jopa pahenee. Joskus meillä on legitiimejä ongelmia, mutta on olemassa ero napinan ja rukous anomuksen välillä.

"Älkää murehtiko mistään, vaan saattakaa kaikessa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa tietoon Jumalan edessä, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa." Filippiläisille 4:6-7

Kun olemme jonkin tarpeessa, meidän pitäisi rukoilla ja pyytää sitä Jumalalta, mutta meidän pitää varoa ilmaisemasta kiittämättömyyttä. Jos sinulla on perusteltu syy valitukseen, muuta se rukoukseksi, äläkä unohda ylistää Jumalaa siitä mitä hän on sinulle jo antanut. Älä myöskään ole itsekäs rukous anomuksissasi:

"Himoitsette, eikä teillä kuitenkaan ole. Tapatte ja kiivailette, ettekä voi saavuttaa. Riitelette ja taistelette, mutta teillä ei ole, sen tähden ettette ano. Anotte, ettekä saa, sen tähden että anotte kelvottomasti kuluttaaksenne sen himoissanne." Jaakob 4:2-3

Emme opi olemaan tyytyväisiä saamalla kaiken mitä haluamme. Tyytyväisyys on saavutettu, kun me opimme arvostamaan mitä meillä on, ja luotamme Herran tietävän mikä on meille parhaaksi. Älä ole se henkilö, joka lannistaa muita näkemällä lasin puolityhjänä. Meidän pitää arvostaa mannaa, jota Jumala meille antaa, ja ymmärtää, että parempia asioita on vielä tulossa.

"vaan kuten on kirjoitettu: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat."" 1. Korinttilaisille 2:9

Tässä on saarna napinasta ja valituksesta:

https://www.bitchute.com/video/dlqS64mxUOac/


Kirjoitus on käännös pastori Andersonin "Neither Murmur Ye" artikkelista: https://sanderson1611.blogspot.com/2016/10/all-days-of-afflicted-are-evil-but-he.html

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ykseys-harhaoppi tasoittaa tietä Antikristukselle

Mitä Apostolien teot 2:38 opettaa pelastuksesta?

Jeesus Vietti 3 Päivää ja 3 Yötä Helvetissä